آموزشی ها

انواع بارهای وارد بر ساختمان

انواع بارهای وارد بر ساختمان | عمده ترین بارهای وارد بر ساختمان | مقدار بار مرده ساختمان | بارهای ثقلی و جانبی |

انواع بارهای وارد بر ساختمان می تواند در مواقعی خطر ساز باشد. ساختمان سازی امروزه به عنوان یک صنع بسیار تخصص در دنیا مطرح است. شما عزیزان فعال در زمینه ساخت و ساز باید با مبحث مهمی مثل عمده ترین بارهای وارد بر ساختمان آشنایی کامل داشته باشید. بارهایی که روی فونداسیون ساختمان قرار می گریرند بسیار زیاد هستند و هر کدام باید با شیوه های مختلفی در حالت استاندارد مهار شوند.

بارهای مرده ساختمان

اگر بخواهیم تعریفی از بارهای مرده ساختمان ارائه کنیم می توان گفت وزن دیوار، کف، سقف، تیر، ستون و … می باشد. برای محاسبه مقدار بار مرده ساختمان باید حجم و وزن مصالح مصرفی را در جرم واحد حجم مصالح استفاده شده در ساختمان ضرب کنید.

اگر در محاسبه مقدار بار مرده ساختمان دچار اشتباه شوید، آن ساختمان دیگر برای سکونت به هیچ عنوان استانداردهای ایمنی مورد نیاز را ندارد. بهتر است بدانید یکی از عمده ترین بارهای وارد بر ساختمان بارهای مرده هستند. 

بارهای زنده ساختمان

بارهایی که در ساختمان حالت متغیر داشته باشند را بارهای زنده می گویند. افراد و مبلمانی که واحد های مخلف ساختمان در زفت و آمد هستن بارهای زنده بشمار می آیند.

بارهای زنده از زیر مجموعه های بارهای غیر قابل پیش بینی در انواع بارهایی که وارد بر ساختمان بشمار می آیند. میران بارهای زنده به در تحقیقاتی که توسط کارشناسان انجام شده است به هیچ عنوان جزو عمده ترین بارهای وارد بر ساختمان نیست. خیلی از مهندسان و انبوه سازان بهترین راه افزایش ایمنی را در برابر بارهای زنده ساختمان ستون ها می دانند.

تاثیر باد بر انواع بارهای وارد بر ساختمان

وزش باد به صورت افقی بر روی ساختمان هایی که دیوار و یا سقف شان به صورت شیب دار است می تواند باعث ایجاد فشارهایی اساسی شود. ابن فشار ها در بسیاری از موارد به صورت یکنواخت ادامه دارد و همین مسئله می تواند باعث به هم خوردن ثبات در ساختمان شود.  

آسیب بار باد بر ساختمان وابسته به عوامل بسیار زیادی است که عبارتند از:

  • موقعیت جغرافیایی
  • ارتفاع سازه
  • مدت جریان باد
  • سرعت باد
  • و …

مهندسان با تجربه در زمان محاسبه انواع بارهای وارد شده بر ساختمان باید توجه خاصی به بارهای مربوط به قسمت باد داشته باشند. دقت داشته باشید که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی آسیب بارهایی که از باد به ساختمان های مرتفع وارد می شود بسیار بیشتر از ساختمان های متوسط و یا کوتاه است.

بار برف بر ساختمان

انواع بارهای وارد بر ساختمان | عمده ترین بارهای وارد بر ساختمان | مقدار بار مرده ساختمان | بارهای ثقلی و جانبی | 

بارش برف در فصل زمستان باعث می شود که روی سقف تا قسمت قابل توجهی اضافه وزن به وجود آید. در واقع مقدار بار ثقلی وارد شده بر ساختمان را افزایش می ‌دهد. پیشنهاد می کنیم برای رفع این موضوع در اولین فرصت ممکن برف ها را از روی سقف پا رو کنید تا این اضافه بار از بین برود، زیرا در بعضی از شرایط این بار اضافی می ‌تواند باعث به وجود آمدن بحرانی شود اساسی شود که در طول عمر مفید سقف تاثیر منفی دارد.

البته دقت داشته باشید که آکاسیف مقومت خوبی در مقابل رطوبت دارد و به کار بردن این نوع مصالح سختمانی می تواند باعث افزایش طول عمر سقف شما شود.

در بیشتر آیین ‌نامه ‌های شیوه محاسبه وزن برف انباشته ‌شده روی بام به وسیله وزن برف جمع شده روی سطح زمین افقی به دست می ‌آید. کارشناسان فرمول هایی را برای محاسبه دقیق این موضوع طراحی کرده اند که بیشتر در علم مهندسی ساختمان کابرد دارد. موارد مهمی که در این فرمول و ها و ضرایب تاثیر گذار هستند عبارتند از:

  • موقعیت جغرافیایی
  •  شرایط اقلیمی
  • کاربری ساختمان
  • بافت شهری
  •  شکل ظاحری ساختمان

البته این موارد در محاسبه انواع بارهای وارد بر ساختمان با کارایی مختلف به عنوان فاکتورهایی مهم بشمار می آیند.

اهمیت بارهای لرزه ای در انواع بارهای وارد بر ساختمان

بارهای لرزه ای بر اثر ایجاد زلزله و به ساختمان وارد می شوند که اگر ایمن سای های استاندارد در زمان ساخت برای بنا انجام نشده باشد می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات اساسی شود. بهتر است بدانید آیین نامه ای خاص برای لرزه ساختمان وجود دارد که باید فعالان حوزه ساخت و ساز مقدار بارهای لرزه ای را با توجه به آن محاسبه کنند.

اگر در زمان زلزله مقدار بار مرده ساختمان به درستی مهار نشده باشد می تواند باعث بروز حادثه هایی دلخراش شود. عواملی که در محاسبات مربوط به آیین نامه ارزه ای تاثیر گذار هستند ضریب بازتاب ساختمان، شتاب مبنای طرح، ضریب رفتار ساختمان و … می باشند. این آیین نامه ساختمان اصول کلی برای انواع بارهای وارد بر ساختمان مشخص کرده است.

بارهای ثقلی و جانبی

بارهای ثقلی و یا جانبی در بسیاری از ساختمان ها وجود دارند. بارهای ثقلی به دو دسته بارهای استاتیکی و یا دینامیکی تقسیم می شوند.

بارهای استاتیکی

بارهای استاتیکی بارهایی هستند که به صورت همیشگی در ساختمان وجود دارند.

بارهای دینامیکی

بارهایی که که به صورت متغیر در ساختمان وجود دارند بارهای دینامیکی هستند. یکی از نمونه های بارهای ثقلی و جانبی که زیر مجموعه بارهای دینامیکی قرار می گیرد ساکنان آن ساختمان و یا برف و باران است.

اما در نهایت هر دو گونه این بارها در ساختمان ها وجود دارد و اگر در زمان ساخت از مصالح ساختمانی سبک مثل فوم سقف استفاده نشود افزایش وزن قابل توجهی برای سازه به وجود می آید که تاثیر مخربی بر ایمنی آن دارد.

نقش نیروها در انواع بارهای وارد بر ساختمان

نیروهایی که به شیو های مختلف وارد ساختمان می شوند اهمیت بسیار زیادی دارند. ما پیشنهاد می کنیم که فعالان صنعت ساختمان برای افزایش کیفیت کار خود از این نیروها آگاهی کاملی داشته باشند.

نیروهای محوری: نیروهای محوری در واقع نیروهایی هستند که در امتداد محور طولی عضو مورد نظر یعنی به‌ صورت عمود بر سطح مقطع وارد می ‌شوند و این مسئله منجر به این می شود که شامل نیروهای کششی و فشاری در آیند.

نیروهای برشی: نیروهای برشی غیر هم ‌جهتی هستند که یک قسمت از عضو را در یک ‌جهت و قسمت دیگر را نیز در جهت مخالف به حرکت در می آورند و اگر شرایطی بیشتر از ظرفیت تحمل شان باشد باعث شکست عضو خواهند شد. این نیرو بر عمده ترین بارهای وارد بر ساختمان تاثیر بسیاری دارد.

نیروهای خمشی: نیروهای خمشی به عنوان نیروهای گشتاوری به حساب می آیند که در صورت شدید بودن می ‌توانند منجر به خم شدن عضو مورد نظر شوند. این نیرو به طور دقیق مثل نیروهایی هستند که برای خم کردن لوله از آنها استفاده می شود.

نیروهای پیچشی: این نیروها در واقع همان نیورهای گشتاوری به حساب می آیند که باعث تاب خوردگی اعضا می شوند.

شناخت این نیروها تاثیر بسیار زیادی در مهار انواع بارهایی که بر ساختمان وارد می شود دارد. ما پیشنهاد می کنیم که قبل از شروع هر پروژ ساختمانی با این نیروها آشنایی کامل داشته باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *